The Dialogic Dimension of the Digital
12-14 septembrie 2024
În perioada 12-14 septembrie, Facultatea de Litere organizează Conferința Asociației Internaționale pentru Studiul Dialogului (IADA, https://www.iada-web.org/). Tema conferinței este The Dialogic Dimension of the Digital.
Caracterul dialogului s-a schimbat semnificativ într-o societate interconectată digital. În consecință, întrebarea Ce este dialogul? este mai relevantă ca niciodată, iar relația dintre acțiune și reacție (Weigand 2010) a căpătat noi interpretări în mediul digital. Considerăm că dialogul este un concept central pentru această conferință și ne propunem să identificăm și să discutăm noile sale dimensiuni așa cum apar în mediul digital.
Limbajul internetului a devenit complex, multimodal, conectat la nivel mondial și cultural și a depășit manifestările verbale. Instrumentele utilizate în comunicarea digitală - platformele social media, aplicațiile de mesagerie, instrumentele de videoconferință - pot influența modul în care oamenii comunică, promovând concizia sub forma reacțiilor rapide (like-uri). Digitalul oferă mediul pentru întâlniri multimodale, iar utilizatorii - nativi și imigranți digitali (Prensky 2001) - trebuie să se adapteze la noua realitate. Emojiuri, GIF-uri, fotografii, animații, filme, muzică, voci și culori pot fi utilizate ca acțiuni și reacții, în timp ce textul nu este întotdeauna prima opțiune pentru utilizatori. Deși forma de comunicare s-a schimbat, procesul de construcție a sensului se dezvoltă în moduri similare dialogului față în față. Atât scopurile comunicative tranzacționale, cât și cele sociale sunt prezente în mediul digital, dar complexitatea interacțiunilor sociale și profesionale a crescut foarte mult. Sarcina de a decodifica semnificațiile și funcțiile mesajelor digitale se dovedește a fi mai dificilă din cauza „dispersiei contextului”, adică a incapacității de a controla contextul comunicativ în ceea ce privește numărul de participanți, relațiile dintre interlocutori sau tipul de răspuns preconizat. Reacțiile pot fi postate pe aceeași platformă/pagină ca răspuns la acțiunea comunicativă. Mesajele de pe o platformă/pagină pot fi copiate, parafrazate, citate și comentate pe alte platforme/pagini. În astfel de cazuri, vorbim despre „inter-reacții”.
Mai multe detalii se găsesc la: https://iada-brasov.unitbv.ro/